Vánoční tradice ve školce a ve škole: jak je dělat tak, aby měly smysl

Vánoce patří v dětském světě k nejvýraznějším obdobím celého roku. Už od konce listopadu se všude kolem začíná něco měnit. Světla v oknech, skořicové a vanilkové vůně, v rodinách a školách začínají děti slýchat příběhy o zimě, očekávání, která děti vnímají mnohem intenzivněji než my dospělí… Právě proto mají Vánoce ve školním prostředí obrovský potenciál. Především vzniká další prostor, kde mohou děti růst, tvořit, navazovat vztahy a zakoušet laskavost v té nejpraktičtější podobě. A učitel je ten, kdo celým obdobím může bezpečně a citlivě provést.

1. Proč tradice vůbec udržovat

V každodenním školním provozu máme sklony brát tradice jako samozřejmou součást roku, protože se to tak dělalo vždycky. Jenže tradice mají hlubší význam. Pomáhají dětem ukotvit se v čase, pochopit svět kolem sebe a zažít pocit, že někam patří.

Zároveň dávají pedagogům možnost vést děti k hodnotám, které jsou nadčasové: spolupráce, laskavost, vzájemný respekt a radost z dávání. Vánoční období se tak může stát vědomým, smysluplným a přínosným, nejen hezkou kulisou.

Vánoce jako kulturní gramotnost

Vánoční období nabízí skvělou příležitost, jak dětem vysvětlit fungování naší kultury. Pomáhá jim pochopit symboly, příběhy i zvyky, které všude kolem sebe vidí.

Konkrétně rozvíjí: orientaci v čase (advent, zima, rytmus roku), porozumění kulturním tradicím,

základní povědomí o zimních svátcích v různých zemích, zájem o to, jak tradice vznikají a proč se mění.

Emoční a sociální přínos

Vánoce ve třídě vytvářejí jedinečnou atmosféru sounáležitosti. Děti jsou v tomto období citlivější, otevřenější, více vnímají vztahy a mají potřebu sdílet. Toho může pedagog využít pro rozvoj empatie a spolupráce.

Přináší to: posílení přátelských vztahů, přirozené učení skrze pomoc druhým, pocit bezpečí a stability, prostor pro děti, které jindy vyniknout neumí.

Rozvoj tvořivosti

Vánoce jsou časem, kdy fantazie ožívá. Děti milují světlo, tmu, přírodniny, příběhy, dramatizaci i hudbu. To vše můžeme zakomponovat do aktivit, které rozvíjejí kreativitu a jemnou motoriku.

Hodnotový přesah

Právě advent a Vánoce jsou ideální pro vědomou práci s hodnotami. Děti často přirozeně inklinují k tomu být laskavé, pomáhat a vnímat druhé. Učitel může toto období využít k budování základů sociálně-emočního učení.

Propojení školy, rodiny a komunity

Vánoční čas přirozeně otevírá dveře spolupráci s rodiči i komunitou. Když se do dění zapojí rodina, dítě cítí hrdost a posiluje vztah ke škole. Navíc společné akce vytvářejí dobré klima celé instituce.

2. Jak udržovat tradice moderně a citlivě

Mnohé školy se dnes potýkají s otázkou, jak uchopit Vánoce ve třídách, kde jsou děti různých kultur, vyznání i rodinných zvyklostí. Citlivé, respektující a moderní pojetí není o tom „něco vynechat“, ale pojmenovat tradice tak, aby byly srozumitelné všem dětem bez tlaku, bez moralizování a bez náboženských očekávání.

Vysvětlovat, nevnucovat

Děti potřebují souvislosti. Když jim vysvětlíme, že tradice jsou součást kultury, ne povinnost, lépe je přijmou.

Pedagog může říct například:

„U nás v České republice lidé často dělají…“

„Některé rodiny slaví Vánoce, jiné slaví Chanuku a některé nezachovávají žádné zimní rituály. Každý způsob je v pořádku.“

Otevřená komunikace s rodiči

Pokud rodiče vědí, co se chystá, cítí větší důvěru. Zároveň mohou sdílet své preference a upozornit na případná citlivá témata. Tím se předchází nedorozuměním a posiluje partnerská spolupráce.

Volit univerzální poselství

Namísto náboženského výkladu se zaměřujme na univerzální hodnoty, které jsou srozumitelné všem: světlo, naděje, laskavost, spolupráce, pomoc druhým, příběhy o zimě. Takové pojetí otevírá prostor pro různé kultury, nejen pro tu jednu konkrétní.

3. Vánoční tradice v MŠ: konkrétní inspirace do praxe

Mateřská škola je prostředí plné fantazie, pohybu a prožitků. Vánoční období zde nemusí být o „výrobě dekorací“, ale o tvorbě zážitků, které děti skutečně žijí. Když jim dáme prostor objevovat světly, vůněmi, hmatem a vlastní aktivitou, prožijí advent přirozeně a smysluplně.

Adventní rituály

Malé rituály dávají dětem pocit jistoty a předvídatelnosti. Pět minut společného zastavení na začátku dne dokáže proměnit atmosféru celé třídy.

Můžete zkusit:

ranní zapálení vánoční lucerničky/ světýlka (LED), mini příběh o zimě, světle nebo laskavosti, zpěv zimních/vánočních písní každé ráno, …

Tvoření s přesahem

Děti v MŠ nepotřebují složité výrobky, ale potřebují mít pocit, že jejich práce má smysl. Když tvoří pro někoho konkrétního, roste jejich motivace i sebevědomí.

Co můžete zkusit: přáníčka pro seniory, ozdoby z přírodnin na školní zahradu/ do parku pro potěchu oka kolemjdoucích, ozdoby s lojem a ptačím zobem pro ptactvo, …

Prožitkové hry

Prožitkové učení je základem pro děti v MŠ. Vánoční období nabízí skvělé scénáře pro hru se světlem, tichem, dramatizací i smysly.

Co můžete zkusit: „Cesta světla“ v zatemněné třídě, smyslový košík zimních vůní, dramatizace „Putování světýlka“, …

4. Vánoční tradice na ZŠ (1. stupeň)

Adventní čas ve škole nemusí být o nekonečném vyrábění ozdob, které pak končí v koši. Zkušenosti ukazují, že děti na 1. stupni nejvíce vtáhnou smysluplné projekty, něco, co má příběh a dopad.

Výuka propojená s vánočními tradicemi

S Vánocemi se dá pracovat v každém běžném předmětu tak, aby to mělo hlavu a patu.

Čtení

Práce s krátkými zimními příběhy: děti čtou text zaměřený na dobročinnost, světlo, zimu, různé zvyky. Následné aktivity: dramatizace (např. “Jak světýlko hledalo domov”), práce ve dvojicích: „Co bys udělal ty, kdybys byl na místě postavy?“.

Porovnávání textů z různých kultur např. norský příběh o Julenissen vs. české tradice Ježíška.

Psaní

Dopis Ježíškovi, ale pro někoho jiného

Ne „co chci“, ale dopis pro spolužáka (s přáním, ne s dárkem), dopis pro seniory („Co vám přeji do zimy…“).

Popis tradice

Děti napíší strukturovaný text: Jak slavíme doma. Co mám rád. Jaké máme rituály.

Skvělé pro porozumění tomu, jak jsou rodiny různé.

Matematika

Pekařská matematika

Výpočet surovin na perníčky př. přepočítat recept pro 5 dětí. Vynikající pro násobení, dělení, jednotky hmotnosti.

Adventní slovní úlohy

„Do krabice se vejde 12 ozdob. Kolik jich potřebujeme pro 4 třídy?“, „Na vánoční trh přinesly děti 45 svícnů. Prodalo se 29. Kolik jich zbylo?“

Graf: Co mají děti nejraději o Vánocích

Výzkum + vytvoření sloupcového grafu.

Prvouka

Porovnávání vánočních zvyků napříč Evropou

Děti pracují s mapou, obrázky a krátkými texty.

Úkoly: označit státy, přiřadit tradiční jídla, popsat zimní symboly.

Experiment se světlem a tmou

Jak funguje baterka?

Jaký rozdíl dělá barevná fólie?

Proč světlo symbolizuje naději?

Výtvarná výchova

Silhouette art: zimní krajina se světlem

Jednoduché, efektní, děti milují.

A4 černý papír + rozsvícená „okýnka“.

Přírodninové dekorace

Výroba z větviček, šišek, provázku, …

Ne plast, ne třpytky, jen čisté smysluplné tvoření.

5. Projektový den: Vánoce napříč kulturami

Toto je jeden z nejvděčnějších a nejefektivnějších prosincových projektů. Děti milují objevování světa a hraní si na „malé experty“. Díky projektu pochopí, že kultura není soutěž, ale bohatství.

Jak projekt uspořádat (krok za krokem)

1) Výběr zemí př. Česko, Slovensko, Polsko, Švédsko, Norsko, Španělsko, USA, Mexiko.

2) Rozdělení dětí do „expertních týmů“

Každý tým dostane jednu zemi a úkoly: zjistit hlavní vánoční tradice, najít symboly, představit jídla, naučit se koledu, vytvořit miniprezentaci nebo plakát.

3) Stanoviště

Týmy připraví svoje „země“. Příklady:

Švédsko: Lucia – papírové koruny s „svíčkami“ z papíru.

Španělsko: Tři králové – výroba královských korun.

USA: Christmas stockings – výroba malé ponožtičky z filcu.

4) Putování třídou

Každý tým představí své stanoviště ostatním.

Může být formou: prezentace, krátké scénky, hry (kvíz), ochutnávky (pokud škola dovolí).

5) Reflexe projektu

V kruhu děti sdílí: „Co mě překvapilo?“, „Co je stejné jako u nás?“, „Co bych chtěl zažít?“

6. Jak pracovat s dětmi, které Vánoce neslaví

Ve třídách dnes běžně sedí děti, které vyrůstají v rodinách s odlišnými tradicemi, které Vánoce, tak jak je známe my, prostě neslaví. Pro některé je prosinec neutrální, pro jiné citlivý. Neznamená to ale, že bychom měli Vánoce „zrušit“ nebo naopak děti nutit zapojit se do všeho.

Smyslem je vytvořit bezpečný prostor, kde dítě:

✔ není tlačeno,

✔ není izolováno,

✔ a zároveň není ignorováno.

Pedagogickou pointou není “slavíme všechno”, ale učíme děti, že různorodost je normální a obohacuje skupinu.

Když se o Vánocích začne mluvit, pedagog může nastavit tón hned první větou:

„V naší kultuře se v zimě často slaví Vánoce, ale každá rodina to může mít jinak.“

„Některé děti mají jiné svátky, můžeme si o nich povědět. Všechny způsoby jsou v pořádku.“

„Nejde o to, kdo co slaví. Učíme se o tom, jak různé kultury prožívají zimní období.“

Vánoční tradice nejsou o dokonalém programu, vyzdobené třídě ani o tom, kdo vyrobí nejpůvabnější ozdobu. Jejich skutečná síla spočívá v tom, že vytvářejí prostor pro společné zážitky, empatii, tvořivost a vzájemnou podporu.

Mgr. Iva Strejčková


Zaujalo vás toto téma?
Na podobná témata nabízíme na Eduall.cz i online kurzy a webináře, kde jdeme více do hloubky a přidáváme praktické příklady nebo se přidejte se do Eduallklub, kde získáte přístup ke kompletní knihově záznamů webinářů (přes 90 záznamů) a ke všem živým webinářům.

Nabídka Eduall webinářů pro učitele a rodiče zaměřená na inkluzi, práci s dětmi s specifickými potřebami, a další pedagogická témata.
Eduall Klub – platforma pro pedagogy s přístupem k odborným webinářům a materiálům

Nově jsme pro Vás vytvořili FB skupinu

Eduall poradna pro pedagogické pracovníky a rodiče

Nebo nás můžete sledovat na Linkedln

Eduallcz

Mgr. Iva Strejčková
Mgr. Iva Strejčková vystudovala speciální pedagogiku a v současnosti působí jako školní speciální pedagožka v mateřské škole, kde pracuje s dětmi předškolního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměřuje se na hledání efektivních metod podpory jejich rozvoje. Během studijních i pracovních let nasbírala zkušenosti z českých i zahraničních vzdělávacích institucí. Absolvovala stáž na základní škole v Rakousku, kde se seznámila s moderními přístupy k výuce, a získala cenné zkušenosti při práci ve škole a dětském domově pro děti s postižením v Německu. Tyto zahraniční zkušenosti jí poskytly hlubší vhled do inkluzivního vzdělávání a rozšířily její schopnost přistupovat k dětem s respektem k jejich individuálním potřebám. Ráda se dále vzdělává a čerpá poznatky z odborné literatury, přednášek nebo workshopů. Své obzory si rozšiřuje také cestováním, které jí umožňuje nahlížet na vzdělávání a život z širší perspektivy.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *